Deelname GSN aan Europees project over inclusief sporten: een update

18 oktober 2021

Ruim 1,5 jaar geleden zijn we samen met sport- en onderwijsorganisaties uit Portugal, Finland, Litouwen en Nederland gestart met een onderzoek naar inclusief sporten voor kinderen en jongeren. Wat is er tot nu toe gedaan en wat zijn de belangrijkste uitkomsten van de gesprekken? We spraken met collega Joris van Impelen over het project. 

SEDY 2

Nederland neemt samen met Finland, Litouwen en Portugal deel aan een Europees onderzoek. De organisaties die deelnemen aan het project, genaamd Sport Empowers Disabled Youth 2 (SEDY 2), zijn sportbonden/federaties en (sport)onderwijsinstellingen. We willen gezamenlijk de sportparticipatie van jongeren met een beperking aanpakken door inclusie en gelijke kansen in de sport aan te moedigen.

Gesprekken met kinderen, ouders en professionals over inclusie in sport

Tijdens het online ‘International Symposium of Adapted Physical Activity (ISAPA)’ op 18 juni 2021 presenteerde Vera Dekkers van Inholland (Haarlem) de resultaten van het SEDY2 focusgroeponderzoek naar de betekenis van inclusie in de sport bij kinderen met een beperking, hun ouders en sportprofessionals. In de maanden eraan voorafgaand nam Joris deel aan deze focusgroepen: ‘’Het was erg interessant om te zien hoe ouders, sportprofessionals en sporters naar inclusie kijken. In de praktijk zie je dat dit begrip vaak op meerdere manieren geïnterpreteerd wordt’’.

Uit de gesprekken werden thema's over de betekenis van inclusie in sport in de praktijk gehaald. Voor alle drie de stakeholdergroepen (kinderen, ouders en professionals) gaat inclusie in sport over:

  • het hebben van een keuze met betrekking tot sport;
  • het gevoel bij een groep of team te horen;
  • dezelfde rechten te hebben als anderen;
  • zich gelijk te voelen;
  • iedereen deel kan nemen aan sport op hun eigen manier.

Ouders en professionals gaven aan dat mensen moeten erkennen dat iedereen uniek is, met of zonder handicap, en dat inclusie een continu proces is. Professionals voegden eraan toe dat de terminologie met betrekking tot sport voor mensen met een handicap uitdagend kan zijn en dat er geen brede consensus in het veld lijkt te bestaan ​​over de betekenis van inclusie in de sport.

Meer weten? Bekijk het online symposium terug via deze link.

Onderwerpen

In onderstaande afbeelding wordt weergegeven wat de onderzoekers hebben opgehaald aan input vanuit de verschillende groepen, namelijk de kinderen zelf, de ouders en sportprofessionals. Op de plekken waar de cirkels overlap hebben, gelden de antwoorden voor twee of alle drie de doelgroepen.

In de praktijk

Het team vanuit Inholland ontwikkelt en implementeert een tool voor Sport Participation and INclusion (SPIN). Deze tool bestaat uit verschillende praktische instrumenten en interventies om jongeren met een beperking te helpen lichamelijk actiever te worden. Deze SPIN-tool zal ook worden vertaald naar educatief materiaal voor (toekomstige) professionals.

Op basis van de input van de sportorganisaties en hun netwerk, in Nederland dus door Gehandicaptensport Nederland, wordt besloten op welke onderwerpen uit bovenstaand model interventies worden uitgevoerd.  Het project loopt nog tot eind 2022.

Meer informatie? Neem een kijkje op de projectwebsite: www.inholland.nl/sedy2.

Terug naar overzicht

Gehandicaptensport Nederland maakt gebruikt van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Cookiebeleid is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.